Sunday 16 January 2011

Berguru

Bulan Oktober yang lalu genaplah 36 bulan saya berguru dengan ilmuan dari Barat. Jika pergi bertapa di atas puncak bukit dan saya merupakan seorang lelaki yang berjanggut, agaknya janggut sudah mencecah hingga ke paras pinggang. Namun saya hanyalah seorang wanita yang hanya mampu bertapa di universiti, uh.. panjat tangga universiti pun letih, apatah lagi hendak panjat bukit untuk bertapa, harus 'pancit'. Kami post-graduate student or research student disediakan kemudahan bilik khas untuk 'bertapa'. Tapi saya kadangkala lebih selesa bertapa di library apabila mood tetiba down, mati kutu [idea tak keluar] atau dengan bahasa lain sudah 'tepu' dan boring kerana 10-16 jam saban waktu di situ. Sesekali harus berubah angin, sekurang-kurangnya dari melukut di tepi skrin komputer tanpa berbuat apa-apa, lebih baik saya ke library melukut di tepi rak-rak buku. Nasib rajin, boleh baca buku walaupun yang tak berkaitan. Selama tempoh 36 bulan itu, saya telah berguru dengan 6 orang supervisors. I repeat, I'm working with 6 different supervisors for the past 36 months. Fuhhh..wiping my sweat and tears.
Photo: In house seminar 2010-Hull Business School.
Pada tahun pertama, saya berguru dengan Prof. berbangsa Inggeris dan Belanda.Kedua-duanya lelaki, mereka hebat dan punyai nama dalam bidang masing-masing. Prof. berbangsa Inggeris itu sangat fatherly, sudah tua dan berpengalaman. Saya pernah menangis di hadapan beliau, ketika saya memaklumkan 'I lost my father'. Dia memberi saya tissue to wipe my tears dan sebotol air mineral untuk saya minum bagi melegakan kesedihan. Malangnya saya berpuasa ketika itu. He..he. Jadi minum air liur sahaja. Prof. berbangsa Belanda, orangnya masih muda, energetic dan seringkali 'membuli' saya. Pasti ada yang terkejut, jangan tidak tahu di dalam dunia PhD, kadangkala anda juga boleh dibuli supervisor. Ini bukan buli secara fizikal, tetapi buli kredibiliti mental anda! Saya hampir terfikir, 'Jewish ker mamat Belanda nie'? Kedua-dua mereka sering berbeza pendapat, yang jadi mangsa? Ya- SAYA. Namun, 'jodoh' kami tidak panjang, apabila kedua-dua mereka berpindah ke universiti lain. Tetapi saya masih teringat-ingat kepada Prof. yang berbangsa Inggeris itu kerana beliau sangat baik dan seringkali menasihati saya. Beliau kini berada di Kanada.
Apabila memasuki tahun kedua, saya diselia oleh dua orang supervisor muda yang tiada gelaran profesor. I'm working hard with my first supervisor and she's a lady doctorate. I really adore her works, she passed her VIVA without any corrections. Fuh! Fantastic lobaloba :D Sometimes, we do work on weekends. So just imagine how workaholic she is? When I passed defend my first year PhD Upgrade, she's the one who first hug me after the Research Committee announced that I can proceed with my research work. We both are so happy for that achievement. Unfortunately, jodoh kami juga tidak panjang, she also decided to move to other university because some of the 'politiking' issue in the school. She feels dissapointed when she has not been promoted. And my second supervisor also left at the same time because he received better offers in Dubai. I was so depressed and stress at that moment. Hanya Allah sahaja yang tahu. Setiap hari berfikir-fikir' kalau macam ni, 4 tahun belum tentu dapat habis PhD'. Nada kecewa. However, me and that lady SV still contacting each other. We hope that we could work togather for jurnal publications in the near future.
And since they left I'm now working with another professor. My ex supervisor is the one who introduced and encourage me to work under him. Alhamdulillah, he is very caring professor, understanding and profesional. And recently he has been promoted as my Head of Department, lagi bersemangat untuk bertanggungjawab. So far things work very well for both of us. I can't believe it, at first I thought my work will be delayed, but Alhamdulillah it goes as it moves.

After all these happened to me, changing of supervision and etc, it made me realised that 'anything happen is for reasons'. God knows what is the best for me! Jadi setiap kejadian yang berlaku, janganlah cepat mengeluh, Tuhan tidak beri apa yang kita inginkan sekarang, kerana Dia ingin memberi sesuatu yang lebih baik kepada kita di masa akan datang. Barangkali, Tuhan juga ingin menguji kesabaran dan ketabahan saya. Realitinya manusia apabila di dalam kesusahan akan sentiasa dekat dengan Tuhan memohon pertolongan. Dia ingin melihat saya terus menadah tangan dan tidak lupa kepadaNya. Ini bermakna Dia sangat kasih kepada hambaNya.

Bagi yang berkira-kira untuk menyambung pengajian anda diperingkat PhD, anda perlu bersedia dengan situasi seperti ini. Anda mungkin bersilih-ganti bertukar supervisor. Cuma nasihat saya;
1. Anda perlu tahu dan yakin dengan kerja research/bidang yang dilakukan.
Walaupun anda bertukar supervisor, jika anda dapat meyakinkan supervisor baru anda dengan kerja research yang sedia ada. Anda tidak perlu risau untuk bertukar topik dan sebagainya. Kenapa saya berkata begitu? Kerana PhD itu adalah kerja anda, research anda bukan kerja supervisor anda. Supervisor hanyalah menyelia tugasan anda.

2. Anda perlu bersedia bekerja dengan semua orang secara terbuka.
Mempunyai supervisor berstatus profesor adalah bonus dan ianya bukan perkara penting. Kadangkala, yang tiada gelaran profesor itu lebih dedikasi dan punyai lebih masa untuk menyelia kerja-kerja kita. Kebiasaannya, profesor mereka sangat sibuk. Jadi anda perlu bijak 'mengurus' supervisor anda dan kerja-kerja anda. Kerana apabila menjadi pelajar PhD, anda sangat independent, anda tidak 'bekerja'..anda tidak akan nampak sebarang hasil.

Saya berharap perjalanan PhD saya terus dirahmati.
Jika Ana Rafali menang AJL baru-baru ini dengan lagu Tolong Ingatkan Aku. Saya pula ingin memohon agar anda semua TOLONG DOAKAN SAYA!

No comments:

Post a Comment