Sunday 4 March 2012

Where is your route?

Pagi tadi saya menghadiri taklimat pendek untuk pensyarah baru bersama dengan dekan pusat pengajian. Tugas pensyarah itu pada dasarnya nampak mudah tetapi hakikatnya ia tidak semudah yang disangka. Pelbagai kriteria perlu dipenuhi sebagai individu (pensyarah) untuk pusat pengajian khususnya dan universiti amnya. Tanggungjawab sebagai pensyarah di pusat pengajian siswazah sudah semestinya berbeza. Pelajar-pelajar yang datang ke sini adalah berdasarkan 'choice' mereka sendiri. Mereka memilih untuk menjadi pelajar di sini dengan membelanjakan wang sendiri. Jadi mereka dilihat sebagai 'customer' kepada pusat pengajian. Berbeza dengan pelajar undergraduate, mereka tiada pilihan. Universiti mana yang menawarkan tempat, ke sanalah destinasi mereka untuk meneruskan pengajian. Maka kami di sini harus bijak untuk deal with adult learners. Sekali lagi ia bukan tugas yang mudah bagi pensyarah baru seperti saya. Mereka yang datang ke sini kebanyakan sudah bekerja dan senior. Jadi expectation mereka sangat tinggi. Bukan mudah untuk memenuhi expectation seorang CEO, pengurus, engineers, bankers & etc. Ini salah satu cabaran bagi kami di pusat pengajian siswazah perniagaan.

Dekan ada juga mendedahkan hal-hal berkaitan kenaikan pangkat dan sebagainya. Kami dinasihatkan supaya bijak memilih route. Ini bermakna kenalpasti kebolehan along the process. And somehow, someone can lead the process within a short period. Bagi saya panjang atau pendek proses yang dilalui itu tidak penting. Yang penting apakah saya bersedia untuk melalui proses ini dan seterusnya? Adakah saya layak untuk digelar professor madya dengan hanya menumpukan kerja-kerja penulisan? Atau dengan hanya menumpu kepada kerja pengajaran?
Ya...untuk 'PROFESS'..ia bukan hanya untuk mendapat title profesor tetapi ia lebih kepada TANGGUNGJAWAB. Di sini kami ada individu yang mendapat professorship tanpa beliau memiliki ijazah kedoktoran. Dia insan bertuah, one in a million.

Apa perlu saya buat? Masih mencongak masa depan di alam akademik.