Sunday 16 January 2011

6 Cara untuk Dapur Anda Kembali Kelihatan Baru




Selain window shopping, mengemas atau menghias rumah juga merupakan terapi bagi sesetengah wanita. Saya juga tidak terkecuali dari kelompok wanita tersebut. Saya memang minat mengemas rumah sejak dari zaman sekolah. Saya dan emak sering berkongsi citarasa mendekorasi rumah kami. Apabila bergotong-royong membersihkan rumah, bahagian mengemas emak serahkan kepada saya. Semasa zaman bachelor kawan saya menggelar saya 'macam makcik-makcik lah you nie'...he..he..he kerana saya gemar membeli majalah seperti Anjung Seri. Hakikatnya saya memang gemar membaca majalah sedemikian.

Hari ini saya ingin berkongsi panduan yang saya baca dari House Beautiful bagaimana untuk menata-rias dapur sedia ada anda, supaya tampak baru dan segar. Majalah ini menyenaraikan 10 cara. Tetapi saya hanya berkongsi 6 cara dari 10 yang mereka listed, ianya mudah dan praktikal untuk dijadikan panduan.

1. Letak lampu meja
Hiaskan di penjuru dapur atau meja makan anda dengan lampu meja. Kalau nak candle light dinner dengan suami, tak perlu bersusah payah lagi untuk beli lilin. On kan sahaja lampu meja itu, nampak sedikit kelainan.

2. Cuba gadget baru
Anda tidak perlu menukar kepada peralatan memasak yang mahal, cukup sekadar menvariasikan peralatan memasak anda. Contohnya gadget yang berguna seperti citrus juicer. Ataupun tumbuk sambal belacan guna lesung batu bukannya blender.

3. Hiasi dengan bakul
Jika anda ada ruang lebih tetapi kurang rak, penggunaan bakul yang disusun secara bertingkat atau bersebelahan sememangnya menarik. Di dalam bakul tersebut anda boleh menyimpan bawang, ubi kentang dan sebagainya. Memang nampak country.

4. Gantung cermin
Kebiasaanya orang gantung cermin di ruang makan atau ruang tamu supaya menampakkan ruang itu lebih luas. Tetapi jika digantung di dapur, dapur anda akan kelihatan more open and get extra light. Lagi senang lah anda ingin menyuluh muka anda ketika memasak. Buat kerja rumah pun harus kelihatan vogue sepanjang masa, bukan sekadar vouge di ofis sahaja.

5. Refresh kabinet dapur
Cara mudah untuk update kabinet lama anda adalah dengan mengecat luar dan dalam kabinet dengan warna yang contrast. Contohnya di luar warna putih, dalam kabinet warna hijau. Satu lagi anda mungkin boleh buang pintu kabinet itu (open shelves) atau ganti dengan pintu yang bercermin (transparent). Jika bercermin, di tambah pulak dengan lampu down-light, memang sah elegant kelihatan sususan pinggan mangkuk Royal Albert, Mikasa, Royal Doultan anda.

6. Plant fresh herbs
Anda boleh tanam daun kucai, bawang, pudina dan seangkatan di dalam pot-pot atau pasu kecil dan diletakkan di ruang dapur anda. Boleh diletakkan berhampiran dengan sinki dapur anda. Senang sikit untuk menyiram air kepada tanaman anda apabila perlu. Jadi jika ingin masak cucur udang potong sahaja daun kucai dari dapur anda, tidak perlu bersusah payah pergi ke kedai. Jimat belanja, jimat tenaga, jimat masa!

SELAMAT MENCUBA!
p.s Photos courtesy of Julian Wass and Don Freeman.

No comments:

Post a Comment