Tuesday, 27 November 2012

Nilai Kontemporari Ahli Akademik

Apabila orang di luar sana bercakap perihal geran RU, FRGS, LRGS dan sebagainya, hari ini saya baru berpeluang mendengar taklimat ringkas Geran Jangka Pendek. Orang lain sudah penuh kuota geran mereka, saya hanya baru selesai dengan Geran Insentif. Jika ini pertandingan lumba lari di antara sang kura-kura dan sang arnab, sayalah kura-kura itu! Lambat bergerak.  Azam di hati, 'biar lambat, asal selamat'. Tetapi metodologi itu tidak boleh digunakan pakai untuk ahli akademik masa kini. Terutama sekali apabila berada dalam kelompok researh university. Sebentar tadi semasa sessi pengisian, timbalan dekan penyelidikan menyenarai pendek tugas ahli akademik. What are the roles and responsibilities of an academician?
1. Researcher
2. Educator
3. Supervisor
4. Examiner and reviewer
5. Author
6. Consultant

Emmm....point number 1 till 4, ini adalah sebahagian dari tugas saya sejak tahun 2006. Namun saya masih perlu banyak belajar dan diajari. Untuk point ke 5 dan ke 6, ini menjadi tuntutan kepada saya sejak berada di sini. Setiap waktu, dibayangi 'how to publish in the high impact factor journal'? Menjadi igauan 'how to become a good consultant'? In a way, how to 'publish and perish'. Ini bukan satu tugas dan tanggungjawab yang mudah. Ini menuntut satu keazaman yang tinggi dan jitu. Saya ingin dipimpin ke jalan yang betul, agar saya tidak tersasar dari apa yang sepatutnya dilakukan. Saya perlu berguru. 

Kami  juga disarankan untuk branding kepakaran dan mencari research niche masing-masing. How to identify our research niche?
1. PhD
2. National Agenda
3. Business Needs
4. Impact Factor
5.Grants/Funds
5. Passion/Interest 

Eemmmmmmmmm...sounds so interesting ya! Tetapi branding atau 'penjenamaan' diri ini bukannya boleh berlaku sekelip mata. Pengalaman setahun jagung ini, tidak mampu membawa saya ke mana-mana. Realitinya, tidak ada external funder yang sudi funding research dari seorang novice researcher. Mereka perlukan researcher berpengalaman, sekurang-kurangnya 10 tahun pengalaman di bidang ini. Ya, hakikatnya begitulah mereka memandang sepi iltizam penyelidik baru dan 'muda' (hehehee) seperti kami. Tetapi tidak mengapa, saya akan terus mencuba. Mungkin saya perlu ubah strategi dan pendekatan. Kata orang, we should work smart, not work hard. Ohhh yeahhhhhh... Saya perlu belajar dari taiko, otai dan sifu-sifu di luar sana.

Mahu atau tidak mahu, inilah sebahagian realiti kehidupan orang akademik. Saya perlu bergerak sekarang jika ingin menjadi ahli akademik yang mempunyai nilai kontemporari.